Differences in Student Reading Competence at Different Age Periods
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2014vol1.756Keywords:
internet format texts, printed texts, reading competence, text languageAbstract
Development of modern technologies has affected peoples’ reading competence, as a reader today reads not only printed texts in books, magazines and newspapers, but more and more uses texts from the Internet or hypertexts which require new reading strategies. Considering this, we found out, how these changes have affected students’ reading competence at different age periods, in order to use the obtained information for further development of foreign language study courses.
References
Baumert, J. (2000). Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen 2002.
Bonfadelli, H. (1999). Leser und Leseverhalten heute – sozialwissenschaftliche Buchlese(r)forschung. In: Franzmann, S. 86-144.
Gerard, V. (2011). Häppchen, Zapping und Hyperlinks – das neue Leseverhalten. Skatīts [15.01.2014], http://www.goethe.de/ins/bd/dha/kue/lit/de8118466.htm
Geske, A., Grīnfelds, A., Kangro, A, Kiseļova, R.( 2013). Latvija OECD Starptautiskajā skolēnu novērtēšanas programmā 2012 – pirmie rezultāti un secinājumi. Rīga: Latvijas Universitāte.
Lasītprasmes mācīšana Eiropā: konteksts, rīcībpolitika un prakse. Eiropas komisija. Skatīts[14.01.2014], http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice.../documents/thematic_reports/130LV.pdf
Schön, E.(1989). Leseerfahrungen in Kindheit und Jugend. In: Lehren und Lernen 15-6, S.21-44.
Steinig, W., Huneke, H.-W. (2007). Sprachdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Erich Schmidt Verlag, Berlin, S. 302.
Stikute, E. (2011). Latviešu literatūras apguves problēmas mūsdienu izglītības kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība, II daļa, 369. -379. lpp.
Storrer, A. (2000) Was ist „hyper“ am Hypertext? In: Werner Kallmeyer (Hg.): Sprache und neue Medien. Jahrbuch 1999 des Instituts für Deutsche Sprache. Berlin, New York, S. 222-249.
Tubele, S. (2011). Lasītinteresi veicinošie un kavējošie faktori. Sabiedība, integrācija, izglītība, I daļa, 519. – 526.lpp.