Professional Orientation and Career Education for Students
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2014vol1.753Keywords:
career, career education, professional orientationAbstract
The turn of the 21st century has marked several changes in many social processes in the whole world including Europe and Latvia, such as the disappearance of antiquated professions and creation of completely new ones, which is related to replacing students´ professional orientation with career education.Rapid development and changes in the job market, unemployment, constantly increasing information about jobs and educational paths cause confusion, indecision and disinformation for schoolchildren choosing their own career. This demands from the school to be able to develop the student`s ability to make decision about their future choices.To understand why the term “career education” has replaced the term “professional orientation”, which was used in the 20th century, this article analyses the essence of both concepts in relation to social processes and political stances in different eras.References
Arnold, J. (1997). Managing Careers into the 21st Century. London: Paul Chapman.
Artur, M.B.,Hall, D.T.& Lawrence, B.S. (1989). Generating new directions in career theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Aukšmuksta, A, (2007). Audzināšanas darbības programma 2007. – 2013. gadam. Rīga: Valsts jaunatnes iniciatīvu centrs.
Babanskis,J. u.c. (1987). Pedagoģija. Rīga: Zvaigzne.
Career Education and Guidance in New Zealand Schools. (2009). Ministry of Education by Career Services. Welington: New Zealand.
EMPAKT (2011) Mūžilga karjeras atbalsta politika: darbs turpinās. Eiropas Mūžilga karjeras atbalsta politikas tīkla darba pārskats 2009.-10.gadam – saīsinātais pārskats. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Gosteva, V., Oļehnoviča, E. (2007). Ieskats profesionālās izvēles teorijās - ESF projekts Karjeras izglītības programmu nodrošinājums izglītības sistēmā. Daugavpils Universitāte.
Gottfredson,D., Holland,J.L.(1996). Dictionary of Holland Occupational Codes. Odessa: Psyhological Assesment Resources.
Gudjons, H. (2007). Pedagoģijas pamatatziņas. Rīga: Zvaigzne ABC.
General Guidelines on Career Education and Guidance (2009). Stockholm: Danagards Grafiska.
Hagen, K. (2008). Norway , discusses the challenge of an ageing workforce. Oilfield technology, 1 (9), 37-39.
Hooley, J., Marriott, A.G., Watts, L. Coiffait (2012). Careers 2020. Options for future careers work in English schools. London: ICGS.
Izglītības attīstības pamatnostādnes 2007. – 2013. gadam. (2006). Latvijas Republikas Ministru kabineta rīkojums nr.742, http://www.izm.gov.lv/upload/normativie_akti.
Joma, A. (2005). ES politika profesionālajā orientācijā.Rīga: V/A PIAA.
Joma, A. (2008). No profesionālās izglītības sistēmas uz karjeras attīstības atbalsta sistēmu. Nepublicēts materiāls – intervija.
Karjeras izglītības paraugprogramma (2011). Rīga: Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs.
Karjeras izglītība obligātās izglītības posmā Eiropā. Eiropas Komisija, 2009. Eiropas Komisija, 2009
Karjeras izglītība skolā. Pieredze 2009.(2010). Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Karjeras izglītība profesionālās vidējās izglītības iestādēs.(2006). Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra
Klases stundu programmas paraugs (2006). Rīga: Valsts Jaunatnes Iniciatīvu Centrs.
Koncepcija Karjeras attīstības atbalsta sistēmas pilnveidošanai. (2006). Latvijas Republikas Ministru kabineta rīkojums Nr.214, http://www.izm.gov.lv/upload/normativie_akti. www.lm.gov.lv/upload/darba_tirgus/kaas_koncepcija.doc,www.viaa.gov.lv/Euroguidance/kipnis/pdf_dokumenti/KIPNIS_projekts_2007, )
Korņeva, I. (2006). Profesionālā orientācija vairs “nestrādā”. Laikraksts Rīgas Balss, 23.02.
Krupskaja, N. (1975). Pedagoģijas darbu izlase. Par politehnismu. Rīga: Zvaigzne.
Ķestere, I. (2013). Pedagoģijas vēsture. Skola, skolotājs, skolēns. Rīga: Zvaigzne ABC.
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2007. -2013. gadam. (2006). Latvijas Republikas Ministru kabineta.noteikumi Nr.564, http://www.izm.gov.lv/upload/normativie_akti.
Markss, K., Engelss, F. (1980). Darbu izlase: 3.sēj. Rīga: Avots.
Miķelsone, I. u,c. (2008). Karjeras attīstības atbalsts. Izglītība konsultēšana pakalpojumi. Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Mūžilga karjeras atbalsta politika. (2011.) Rīga: Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu, mācību priekšmetu standartiem un izglītības programmu paraugiem. (2013). Latvijas Republikas Ministru kabineta rīkojums Nr.281, http://www.izm.gov.lv/upload/normativie_akti.
Osipow, S. H., Fitzerald, L. F. (1996). Theories of career development. Boston: Allyn and Bacon
Patton, W., McMahon, M. (2006). Career Development and Systems Theory. Connecting theory and Practice Sense Publishers Rotterdam/Taipei, page 70.
Perija, N., Zandts, V.Z. (1997). Skolotāja ceļvedis. Nākotnes iespēju izzināšana. Karjeras veidošanas mācību programma pamatskolas skolēniem. Skolotāja apmācības projekts. Rīga: Profesionālās karjeras izvēles centrs.
Rubene, Z. (2004). Kritiskā domāšana studiju procesā. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Saltana, R.Dž. (2011). EMPAKT informatōvais ziņojums.
Super, D.E. ( 1957) The Psychology of Careers. New York: Harper and Row.
Super, D. E., Savickas, M. L. (1996) The life-span, life-space approach to careers. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development: Applying contemporary theories to practice. San Francisco: Jossey-Bass.
Šmits, A. (1939).Noteiktas padomdotuves skolu jaunatnei. Latvijas Skola. Mēnešraksts skolotājiem un audzinātājiem. Rīga: Latvijas Profesiju Kamera1939. nr.6,656.lpp.
Žukovs, L. (2001). Pedagoģijas vēsture. Rīga: IU RAKA.
Watts, A.G. and Law, B ( 1996). Rethinking Careers Education and Guidance: Theory, Policy and Practice. London: Routledge.