The Situation in the Implementation Process of Inclusive Education in the General Education Establishments in Latvia in the Context of Pupils with Special Needs inclusion

Authors

  • Mārīte Rozenfelde Rezeknes University of Applied Sciences (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2014vol3.717

Keywords:

attitude, children with special needs, inclusive education

Abstract

The article highlights the role of attitudes, competences and experience in practical inclusive action of contemporary general education teachers working at inclusive education schools to create and facilitate an inclusive education process referring to the Profile of Inclusive Teachers published by the European Agency for Special Education Development in 2012 identifying four basic values of teaching and learning which are the basis of all teachers’ action in inclusive education. These basic values are related to the areas of teacher’s competences including three elements: attitudes, knowledge and skills. There are provided the results of the survey of 2013 on the attitude of teachers in Latvia implementing inclusive education and teachers’ view on the problems existing in the inclusive education process and their solution in on the national level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Geske, A., Grīnfelds, A. (2006). Izglītības pētniecība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.

Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. (2005). UNESCO. France: Paris.

Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. (2011). Sastādītāja K. Mārtinsone. Rīga: Raka.

IZM. (2013). Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014. - 2020. gadam. Pieejams

http://izm.izm.gov.lv/upload_file/2013/IAP_2020_projekts_pa.pdf

Jonssons, T. (2006). Iekļaujošā izglītība. Rīga: Invalīdu un viņu draugu apvienība”Apeirons.”

Mācīšanās kā mācīties iekļaujošā vidē. (2005). Red. Leeber J. Jēkabpils: IIC.

Nīmante, D. (2008/a). Iekļaujošas izglītības izpratne Latvijā. Pieejams http://www.lu.lv/materiali/apgads/izdevumi/konferences/atee_spring_university/ATEE_05-session.pdf

Nīmante, D. (2008/b). Vēl reizi par iekļaujošo izglītību. Skolotājs 1.

Projekta „Iekļaujošie gadījumi” darbu materiālu pakete. (2008).

Invalīdu un viņu draugu apvienība „Apeirons.” Pieejams http://www.apeirons.lv/down/gadijumi/pakete_1.pdf.

Skolotāju izglītība iekļaušanai. Iekļaujošu skolotāju profils. (2012). Eiropas speciālās izglītības attīstības aģentūra.

Skolotāju izglītība iekļaušanai Eiropas valstīs. (2011). Eiropas speciālās izglītības attīstības aģentūra.

Silverman, J. C. (2007). Epistemological Beliefs and Attitudes Toward Inclusion in Pre-service Teachers. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, Vol. 30, No. 1. Pieejams: http://tes.sagepub.com/cgi/content/abstract/30/1/42 .

Špona, A. (2004). Audzināšanas process teorijā un praksē. Rīga: RaKa.

Understanding and Responding to Children’s Needs in Inclusive Classrooms. (2001). UNESCO.

Valce, M. (2002). Speciālās izglītības politika. Skolotājs Nr.3.

Downloads

Published

2015-07-24

How to Cite

Rozenfelde, M. (2015). The Situation in the Implementation Process of Inclusive Education in the General Education Establishments in Latvia in the Context of Pupils with Special Needs inclusion. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 3, 118-127. https://doi.org/10.17770/sie2014vol3.717