Vocational Education Network Optimization Program Implementation Problems and Solutions

Authors

  • Inga Šīna

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2012vol2.524

Keywords:

board of experts, education management, industry servey, optimization, vocational education

Abstract

The aim of the paper is to analyze two-year results of the optimization programs of vocational school network and vocational education balancing solutions in the European Social Fund project " Improvement of national qualification system, vocational education contents and co-operation among the bodies involved in vocational education." The topic is of particular importance as the prestige of vocational education is low, the school network optimization yielded no results and vocational training does not deliver the qualities and eduation demanded by the job market. Innovation of the article - there have not been evaluation of network optimization results. Methodology applied: monographic, study of related documents, survey,interviews. The author concludes that there is a lack of a differentiated vocational education network,which is appropriate to the demographic trends; and the funds have not been allocated properly. It is offered to create integrated schools, which would be implementing basic education, vocational programs, adult education and lifelong learning.

References

Centrālā Statistikas Pārvalde (tiešsaite) http://www.csb.gov.lv/notikumi/par-aktualitatemizglitibas-statistika-20102011-macibu-gada-31940.html. Skatīts 12.12.11.

Centrālā Statistikas Pārvalde (tiešsaite) http://www.csb.gov.lv/statistikastemas/izglitiba-galvenie-raditaji-30273.html. Skatīts 12.12.11.

ES fondu finansēšana. Finansējuma sadalījums pa nozarēm (2009) (tiešsaite) http://www.esfondi.lv/page.php?id=633 Skatīts 12.12.11.

Eiropas Sociālā fonda projektu „Nozaru kvalifikācijas sistēmas izveide un profesionālās izglītības efektivitātes un kvalitātes paaugstināšana” (tiešsaite) http://www.viaa.gov.lv/lat/strukturfondi/12111/?tl_id=12561&tls_id=532. Skatīts 12.12.11.

Eglītis, J. (2007) Izglītība zināšanu ekonomikai. Izglītība zināšanu sabiedrības attīstībai Latvijā, Zinātniski pētnieciskie raksti 2, Rīga: Zinātne, 142.–162. lpp.

Gratone, L. (2004). Cilvēkresursu stratēģija. Rīga: Jumava, 284 lpp.

Ministri: nozaru ekspertu padomēm ir potenciāls (tiešsaite) http://www.viaa.gov.lv/lat/strukturfondi/jaunumi/?text_id=13375. Skatīts 12.12.11.

Mūžizglītības politikas pamatnostādnes 2007.–2013. gadam (2007) (tiešsaite) http://www.muzizglitiba.lv/view_52587.html. Skatīts 12.12.11.

Pārmaiņu vadība (2008). Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 160 lpp.

Profesinālās izglītības iestāžu tīkla optimizācijas programma 2010.-2015.gadam (tiešsaite) http://www.likumi.lv/doc.php?id=203373&from=off . Skatīts 12.12.11.

Ulmane, I. (2007). Projektu sagatavošana inovācijām izglītības iestādē , Skolotājs 4 (64), 50.–57. lpp.

Valsts un politikas veidotāju atbalsts profesionālās izglītības attīstībā (tiešsaite) http://www.viaa.gov.lv/files/free/62/12562/viaa_zinas_web_2.pdf . Skatīts 11.02.12.

VIAA veido Latvijas nozaru kvalifikācijas sistēmu (tiešsaite) http://www.viaa.gov.lv/lat/strukturfondi/12111/. Skatīts 11.02.12.

Downloads

Published

2015-05-09

How to Cite

Šīna, I. (2015). Vocational Education Network Optimization Program Implementation Problems and Solutions. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 461-471. https://doi.org/10.17770/sie2012vol2.524