EVIDENCE OF ORAL HISTORY ON HISTORICAL STUDIES IN THE BEGINNING OF REZEKNE HIGHER EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2017vol4.2271Keywords:
archive, graduates, memory, university lecturers, oral history, studies, Rezekne Higher Education InstitutionAbstract
The article summarizes the information obtained in the 1990s periodicals on the necessity to found a higher education institution in Rezekne and in this context analyses the narratives of readers and graduates of historical studies kept in the Oral History Archive of Rezekne Academy Technology (RAT), paying the greatest attention to the description of the study process, as well as the reflection of the students and university lecturers. Theoretical framework of the research consists of the theoretical insights of Paul Thomson (2000) and Alessandro Portelli (1991) that the oral history provides an opportunity to extend and even change the content of the history aimed at making it democratic and more personal. The publication is executed as a thematically descriptive account of qualitative analysis of content of the press articles and interviews. In the course of its elaboration the author concluded that the analyzed narratives, indirectly confirming the historical developments of the Third Awakening, inform about the participants of the process of historical studies in the new higher education institution in Latgale region, while themes of the press publications allows tracing down the awareness of society about the foundation of the higher education institution and the beginning of its operation. The results of the research prove that the community spirit and the emotional uplift, typical of society during the final stage of awakening is present in the individual experience of the readers and graduates, who were the participants of the initial stage of historical studies in the Rezekne Higher Education Institution, both as a context and stimulus for a purposeful cooperation and interaction.Downloads
References
Assmann, J. (1988). Kollektives Gedächtnis und kulturelle Identität. In Kultur und Gedächtnis. Jan Assmann, Tonio Hölscher (Hrsg.). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Garda, I, Zirnīte, M. (2014). Vadlīnijas intervētājiem un atmiņu rakstītājiem. Rīga: LU FSI.
Leikuma, I. (2011). Zinātniskās izziņas psiholoģiskie aspekti. No Lūsis, K. (zin. red.), Zinātnes filozofija (139-154). Jelgava: LLU.
Lūsis, K.(2011). Zinātniskās izziņas līmeņi, metodes un formas. No Lūsis, K. (zin. red.), Zinātnes filozofija (52-63). Jelgava: LLU.
Brolišs, J., Kazenika, A. (1998). Rēzeknes Augstskola – jauna mācību iestāde Latvijā. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis 4/6 (597/599), 140-141.
Ivanovs, A. (2002). Mutvārdu vēstures avoti – iemiesotā atmiņa. No: Ķikāns, V. (galv. red.) Atmiņa kultūrvēsturiskā kontekstā (75-83). Daugavpils: DU izdevniecība „Saule”.
Pasaules latgaliešu konferences aicinājums (1992). Katōļu Dzeive, 8/9, 18-21.
Portelli, A. (1991). The Death of Luigi Trastulli, and Other Stories: Form and Meaning in Oral History. Albany, NY: State Universit of New York Press.
Thompson, Paul (2000). The Voices of hte Past. Oral History. Oxford: University Press.
RTA-MV/Vd-KP 13. Gžibovska, J. RA vēstures studiju programmas profesora Kārļa Poča dzīvesstāsts. Jelgava, 2014.gada 13. maijs.
RTA-MVA/Vd-IV 11. Ābelniece, A. Intervija ar Irēnu Vilčuku. Rēzekne, Mākslas un dizaina vidusskola, 2013.g.28. jūnijs
RTA-MVA/Vd-SP 14. Gžibovska, J. Intervija ar RA bijušo docētāju Silvu Poču. Jelgava, 2014.g. 13. maijs
RTA-MVA/Va-OA 6. Pastars, E. Intervija ar Oskaru Apeini. Rēzeknē, SEBB banka 2013.g. 25. maijā
RTA-MVA/Vd-PK 10. Vītola, G. Intervija ar RA vēsturnieku docētāju Pēteri Kivrānu. Rēzekne, 2013.g. 20. maijs
RTA-MVA/Va-SD 2. Strods, K., Nagle, G. Intervija ar Solvitu Dokāni. Rīga, 2013. gada. 15. maijs.
RTA-MVA/Va-JH 1. Bīriņa, A. Intervija ar RA vēsturnieku pirmā izlaiduma absolventu Jāni Hadhevicu. Rīga, 2013.gada 15. maijs
RTA-MVA/Va-GS 17. Vītola, G. Intervija ar RA vēsturnieku pirmā izlaiduma absolventi Gitu Seņku. Rīga, 2013.g. 15. maijs
RTA-MVA/Va-SB 28. Greļevskis, D. Intervija ar Solvitu Brūveri. Tadenava, 2016.g. 15.maijs
RTA-MVA/Vd-IS 15 Gorkina, L. Intervija ar Rēzeknes Augstskolas pirmo rektori Irēnu Silineviču. Rēzekne, 2017.g. 19.janvāris
Silineviča, I. (1994). Rēzeknis Augstškola. Tāvu zemes kalendars. Rēzekne: LKCI, 152-153.
Silineviča, I. (1998). Par Rēzeknes Augstskolas attīstību. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis, 4/6 (597/599), 142 -143.
Zeile, P. (1992). Atdomas pēc lielās saiešanas. Mōras Zeme, 37 (111), 3.
Žukovska, S. (1993). Gaismas pils Latgalē. Mōras Zeme, 28 (149), 1.