The Project of Social Skills Development in the Career Education for Students with Mental Health Problems
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2012vol2.136Keywords:
student with mental health problems, career education, social skills, the project methodAbstract
Latvian education system has seen many changes that have been influenced on the structure, content and teaching methods which provide skills to use the knowledge acquired to cope with changes. Latvia has become a knowledge-based society, so the school offered the working methods that ensure students 'social skills and their level of resistance and promotes students' career education. The abstract summarizes the the most effective theoretical methods of working with students with mental health problems - the project work methods and the reachment of social skills in the career education. The research was done at Adamova Special Boarding School for students with mental health problems. At the projects students have learned to organize themselves independently, to take responsibility, to organize their time, to be able to follow the rules, learned to express their thoughts orally and in writing forms, the ability to evaluate themselves and to cooperate with others. At school the questionnaire was been done, where the teachers and students were asked in order to define the situation of social skill competence in the career education.Downloads
References
Andersone, R. (2004).Pusaudžu sociālo prasmju veidošanās. –R.: Raka, 2004.-82 lpp.
Beketova, J., Krukovska, O.(2007). Projekts kā mācību metode // Skolotājs.- Nr.1.- 84.- 88.lpp.
Bluka, I.,Rubana, I. (2002). Dzīvesprasmju apguve skolā.- R.:SIA Nacionālais apgāds, 41 lpp.
Freimanis, I.(2007). Ieskats speciālās skolas darbā.- R.:Raka,2007.- 271 lpp.
Miķelsone I., Latsone L., Strods G., u.c. Šulce D.red/.(2008). Karjeras attīstības atbalsts, izglītības, konsultēšana, pakalpojumi. / R: VIAA , 319 lpp
Karjeras izglītība skolā. http://www.viaa.gov.lv /files/news/727/ karjeras _ izgliitiiba_ skolaa_2010.pdf. (skatīts 04.02.2012.)
Āboltiņa, I., Belinska, I., Beļčikova, L., u.c.Karjeras izglītība 7.- 9.klasei skolotāja rokasgrāmata. (2006). Metodiskie ieteikumi. PIAA, - 104 lpp.
Profesionālās izglītības attīstības aģentūra(2004.)Karjeras izglītības mērķi pamatskolā : ieteikumi skolotājiem/klašu audzinātājiem pamatskolas skolēnu zināšanu, prasmju un iemaņu veidošanai starppriekšmetu tēmā "Profesionālās karjeras izvēles iespējas. Metodiskie ieteikumi.- R.:PIAA, - 16 lpp.
Latvijas Nacionālais attīstības plāns. http://www.nap.lv/ 2007.- 2013. (skatīts 09.02. 2012.)
Miezīte, S. (2002). Skola visiem.- Rīga Skolu atbalsta centrs, - 391 lpp.
Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem. http://www.likumi.lv/doc.php id=150407&from=off ( skatīts 09.02.2012.)
Reinšmite, A. (2007).Projektu nedēļa- patstāvības skola// Skolotājs.- - Nr.3.- 83- 86.lpp.
Rubana, I.(2000). Mācīties darot.- R.: Raka, -238 lpp.