DEVELOPMENT OF READING SKILLS IN THE 1ST GRADE
DOI:
https://doi.org/10.17770/er2024.2.8274Keywords:
critical thinking, digital education, first-grade students, reading skills, self-directed learningAbstract
Reading ability plays a vital role in the educational process and in students’ personal and intellectual development. The aim of this study is to review the literature on the nature of reading skills and the development opportunities for first-grade students. The study examines the nature, significance, stages of acquisition, and development opportunities of reading skills. Based on the analysis of 84 first-grade students, results highlight the significance of individualized teaching methods and the importance of creating interactive and engaging environments for reading development.
References
Āboltiņa, L. (2014). 7-gadīgo bērnu sociālā adaptēšanās 1. klasē skolā. Retrieved from: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4949
Baker, D.; Alberto, P.; Macaya, M.; García, I.; & Gutiérrez-Ortega, M. (2022). Relation Between the Essential Components of Reading and Reading Comprehension in Monolingual Spanish Speaking Children: a Meta analysis. DOI: 10.1007/s10648-022-09694-1.
Birkerts, S. (2010). Reading in a Digital Age. Pieejams: http://www.theamericanscholar.org/reading-in-a-digital-age/
Blūmentāle, I. (2020). Audiologopēds kā palīgs valodas attīstībā. Retrieved from: https://arsts.lv/jaunumi/ilze-blumentale-audiologopeds-ka-paligs-valodas-attistiba
Burt, J. S. (2006). What is orthographic processing skill and how does it relate to word identification in reading? Journal of Research in Reading, 29(4), 400-417. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2006.00315.x
Duke, N. K., Ward, A. E., & Pearson, P. D. (2021). The science of reading comprehension instruction. The Reading Teacher, 74(6), 663-672. Retrieved from: https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/trtr.1993?fbclid=IwAR3eZ9ilHQC6WiuHwopC2-6mcgv7ge5W8PGqqALR2LYo1l5W9Ch8oV-vuHo
Geske, A., & Ozola, A. (2007). Skolēnu sasniegumi lasītprasmē Latvijā un pasaulē. LU Akadēmiskais apgāds. Retrieved from: https://www.ipi.lu.lv/fileadmin/_migrated/content_uploads/Geske_Ozola_LasitprasmesMonograafija.pdf
Helviga, I. & Rakeviča, I. (2014). Vienota runas un rakstu sistēma pamatizglītības 1. - 4. klasē. Metodiskie ieteikumi skolotājiem. Retrieved from: http://www.viss.lv/dati/kkmv/doc/ Vien_run_rakst_sist_1_4_klasei.pdf
Krieķis, A. (2022). Sākumskolēna lasītprasmes attīstības pedagoģiskie nosacījumi. Liepājas Universitāte. Retrieved from: https://www.liepu.lv/uploads/dokumenti/prom/Andris%20Krie%C4%B7is_promocijas%20darbs_Sakumskol%C4%93na%20las%C4%ABtprasmes%20att%C4%ABst%C4%ABbas%20pedago%C4%A3iskie%20nosac%C4%ABjumi_darbs%20ar%20pielikumiem%20%281%29.pdf
Krieķis, A. & Anspoka, Z. (2020). Sākumskolēna – lasītāja raksturojums: problēmas un risinājumi. Society. Integration. Education, Volume III. DOI: https://doi.org/10.17770/ sie2020vol3.4947
Krūmiņa, I. & Grumolte-Lerhe, I. (2022). Digitālie mācību līdzekļi: to izmantošanas iespējas un izaicinājumi Latvijā. Retrieved from: https://www.saeima.lv/petijumi/Digitalie_macibu_lidzekli_Latvija.pdf
Ozola, A., Geske, A., & Kampmane, K. (2023). Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma IEA PIRLS 2021 pirmie rezultāti. Latvijas Universitāte. Retrieved from: https://www.ipi.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/ipi/PIRLS_2021_nacionalais_zinojums_ar_vakiem.pdf
Rozenfelde, M., Kalvāne, A., & Ušča, S. (2015). Lasītmācīšana viegli un ar prieku. Rokasgrāmata skolotājiem. Retrieved from: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/9a304671-a3d9-40f8-9e44-f8d5f659663e/REF-Handbook-LV.pdf
Rozenfelde, M., Verbicka, A., & Ogrina, R. (2020). Lasīšanas prasmju attīstīšana bērniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem vispārējās izglītības iestādē. DOI: https://doi.org/10.17770/er2020.2.5351
Schechter, Rachel L., & Lynch, Alicia D. (2023). Phonological Awareness Lessons Research Study: Kindergarten, 2022-2023, Final Report. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED629778.pdf
Schwartz, S., & Sparks, S. D. (2019). How do kids learn to read? What the science says. Education Week, 1-24. Retrieved from: https://powerupedu.com/wp-content/uploads/2020/03/Ed-Week-How-Do-Kids-Learn-to-Read-Highlighted.pdf
Skola2030. (2019a). Diferenciācija – liels vārds maziem bērniem. Retrieved from: https://skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/diferenciacija-liels-vards-maziem-berniem
Skola2030. (2019b). Caurviju prasmes. Retrieved from: https://www.skola2030.lv/lv/macibu-saturs/merki-skolenam/caurviju-prasmes
Skola2030. (2019c). Tehnoloģijas. Retrieved from: https://www.skola2030.lv/attalinata-macisanas/tehnologijas
Skola2030. (2019d). Valodas mācību joma. Retrieved from: https://mape.gov.lv/catalog/materials/8046AC53-1F36-424C-8B0C-7BF0D330D3B7/view?preview=54C97331-91AB-4220-98BE-1DDC9C8D5DB5
Šķirmante, M. (2016). Vārdu krājuma paplašināšana un vārdu izpratnes veidošana 1. Klases bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību matemātikas apguvei. Education Reform in Comprehensive School: Education Content Research & Implementations Problems. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/386293637.pdf
Tūbele, S., & Vilka, I. (2016). Spēle–pirmsskolas vecuma bērnu fonemātiskās uztveres sekmētāja. Society. Integration. Education, Volume III, 191-200. Retrieved from: https://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/1432/1743
Zariņa, S. (n.g.). Lasītprasme un tās attīstības īpatnības pirmsskolā. Retrieved from: https://maciunmacies.valoda.lv/wp-content/uploads/2019/10/Lasitprasme_Sandra_Zarina.pdf
Žīgure, K., & Usca, S. (2022). Reading Skill Development of Students with Insufficient Language System Development. Education Reform: Education Content Research and Implementation Problems, 2, 51-66. DOI: https://doi.org/10.17770/er2022.2.6967